“Investeringen naar innovatieve geneesmiddelen in België nooit eerder zó hoog”

13/04/2017

2,89 miljard euro, dat is het bedrag dat farmaceutische bedrijven in 2016 in België hebben uitgegeven aan investeringen in Onderzoek en Ontwikkeling (O&O) naar nieuwe geneesmiddelen. Het is een stijging met 11,6% tegenover 2015 en een nieuw record. Die sterke groei vertaalt zich ook in bijkomende tewerkstelling. In 2016 kwamen er 552 nieuwe arbeidsplaatsen bij in farmaceutische bedrijven, waarvan bijna de helft in O&O-afdelingen. In totaal stelt de sector ruim 35.250 personen te werk in België.

Groeicijfers van de farmaceutische sector in België in 2016:

• 2,89 miljard euro investeringen in O&O (+ 11,6% t.o.v. 2015)

• 4.500 onderzoekers (+5,5% t.o.v. 2015)

• 35.250 jobs (+1,6% t.o.v. 2015)

Bron: Farmacijfers 2016 – publicatie van pharma.be

De farmaceutische sector blijft de meest innovatieve sector in België. Samengeteld hebben de O&O-afdelingen van de farmaceutische bedrijven in België in 2016 maar liefst 2,89 miljard euro geïnvesteerd in onderzoek naar nieuwe innovatieve behandelingen voor patiënten. Dit is een stijging van 11,6 % vergeleken met het vorige jaar, en een nieuw recordbedrag voor de sector.

De Belgische investeringen in O&O naar nieuwe geneesmiddelen waren nooit eerder zó hoog. Farma-multinationals in België, maar ook kleine en middelgrote farmaceutische bedrijven beschikken over uitstekende infrastructuur en getalenteerde arbeidskrachten om onderzoek te doen naar innovatieve geneesmiddelen en vaccins.

Catherine Rutten, CEO van pharma.be, koepelvereniging van de farmaceutische sector

De groeiende investeringen in O&O vertalen zich ook in bijkomende jobs voor hooggekwalificeerde onderzoekers: bijna 4.500 personen in de farmaceutische sector zijn actief bezig met onderzoek. Dit is een stijging van 5,5 % vergeleken met 2015.

Enorme jobcreator: 552 nieuwe jobs

De sector creëerde vorig jaar 552 extra jobs, wat resulteerde in een totale tewerkstelling van 35.250 personen in België. Dit is een stijging van 1,6 % vergeleken met 2015. De groeiende tewerkstelling is onder meer te verklaren door de uitbreiding van O&O- en productieactiviteiten in ons land. Het aandeel van de tewerkstelling in de farmaceutische sector in de hele verwerkende industrie bedraagt 7,6 %.

Gediversifieerde talentenpool

Meer dan de helft (57,5 %) van de tewerkgestelden heeft een hogere opleiding gevolgd en bijna 1 op de 3 werknemers (29 %) genoot een universitaire opleiding. De sector trekt ook veel talent aan van over de grenzen: bijna één op 5 van de onderzoekers (18 %) komt uit het buitenland.

Bovendien creëert de grote aanwezigheid van farmaceutische bedrijven indirect ook een groot aantal jobs in andere sectoren, onder meer in ziekenhuizen (klinische studies) en in de logistieke sector. Elke job in de farmaceutische sector levert zo’n 4,6 extra arbeidsplaatsen op in andere sectoren.

Uit de uitzonderlijke cijfers van 2016 blijkt dat de sector één van de belangrijke groeipolen van de Belgische economie is en blijft. De grote wissel- en samenwerking met de universiteiten en onderzoekscentra draagt bij tot een stimulerende omgeving voor onderzoek en innovatie.

Dit vertaalt zich ook in uitzonderlijk hoge investeringscijfers op het vlak van O&O.

Catherine Rutten, CEO van pharma.be

Lees hier de volledige publicatie “Farmacijfers 2016”

Contact :

Stefaan Fiers - Woordvoerder van pharma.be